Tijdens of buiten schooltijd kan het voorkomen dat een leerling zich opvallend gedraagt. Zo kan er bijvoorbeeld sprake zijn van concentratieproblemen, angstklachten of komt hij/zij somber over.
Als vanuit de begeleiding blijkt dat het gedrag niet verklaard kan worden is het mogelijk om psychologisch onderzoek in te zetten. Dit kan bij ons worden aangevraagd door de school, in samenspraak met de ouder(s)/verzorger(s) en de leerling. Als zij hiermee akkoord gaan, zal er een verkennend gesprek gepland worden met de psycholoog, de aanvrager vanuit school, de ouder(s)/verzorger(s) en de leerling. Tijdens dit gesprek zal de psycholoog beoordelen of het passend is om een psychologisch onderzoek te starten. Er zijn verschillende vormen van onderzoek bij ons mogelijk, onder andere:
- Intelligentieonderzoek
- Sociaal-emotioneel onderzoek
- Neuropsychologisch onderzoek
- Classificerend onderzoek
De afname van het onderzoek zal plaatsvinden bij ons op de praktijk. Als de uitslag van het onderzoek bekend is, zal dit tijdens een adviesgesprek worden besproken met de leerling en de ouder(s)/verzorger(s).